23.5.2025 Digitaalinen terveyskeskus Vastaanotto.fi haluaa mullistaa myös työterveysmarkkinat...
Vastaanotto.fi mahdollistaa kaikille terveydenhuollon palveluntuottajille uuden tavan harjoittaa ammattiaan
16.5.2025
Suomalainen terveyspalveluiden markkina on ollut jo monen vuoden ajan haasteellinen. Markkinat ovat olleet hyvin keskittyneet yksityisellä sektorilla ja julkisen terveydenhuollon haasteet ovat kaikkien tiedossa. Tämän tilanteen seurauksena pienet ja keskisuuret toimijat ovat viime vuosina vähentyneet ja hintojen nousu on herättänyt huolen kuluttajien maksukyvystä sekä palveluiden saavutettavuudesta. Kyberturvallisuusriskit ja tietoturva potilastietojen suojaamiseksi terveydenhuollon palveluiden verkkoon siirtymisen seurauksena on ollut haaste. Julkisen terveydenhuollon jonot ovat kasvaneet ikääntyvän väestön kasvaessa ja terveydenhuollon palveluntarjoajista on ollut pulaa. Nyt paljon puhuttu omalääkärimallin mahdollinen palaaminen on luonut toivoa tulevasta. Uusia pienempiä toimijoita on jo nähty markkinassa ja tämä on jo osaltaan alentanut asiakashintoja tai ainakin tuonut uusia vaihtoehtoja markkinaan.
Terveyspalvelu Vastaanotto.fi Oy, aiemmin stemGO Oy:nä tunnettu yritys Tampereelta haluaa mahdollistaa vaihtoehtoisen maailman tähän tilanteeseen. Yhtiön tarjoama potilastietojärjestelmä sekä asiakas- ja ajanvarausportaali on luotu mahdollistamaan terveyspalveluiden yrittäjyys ennennäkemättömällä tavalla. Tavoitteena on tuoda terveyspalvelut saavutettavaksi kaikille ja tuoda helpotusta haastavassa markkinatilanteessa tekemällä mahdolliseksi terveyspalveluiden tarjoamisen uudenlaisella tavalla harjoittaa omaa ammattiaan.
Vastaanotto.fi tarjoaa mahdollisuuden lääkäreille tarjota palveluitaan yksityisten organisaatioiden tai julkisen puolen sijaan suoraan yksityisesti omille asiakkailleen. Muutkin terveydenhuollon palveluiden ammattiryhmät, kuten sairaanhoitajat, fysioterapeutit, psykologit pystyvät tarjoamaan palveluitaan suoraan hoidon tarvitsijoille oman portaalin kautta ammattimaisemmin kuin aiemmin on ollut mahdollista.
Asiakastietolaki velvoittaa potilastietojen kirjaamisen KANTA-järjestelmään sähköisesti ja siksi moni yrittäjä onkin uuden tilanteen edessä. Potilastietojärjestelmät ovat kuitenkin perinteisesti olleet kalliita ja mahdollisuus vain isommille yrityksille ja toimijoille. Vastaanotto.fi:n stemGO Medical-potilastietojärjestelmä tarjoaa tarvittavan teknologian ja on ainoa markkinoilla oleva potilastietojärjestelmä, jonka voi hankkia käyttöperusteisella hinnoittelulla. Tämä pyrkii poistamaan pienemmiltä yrittäjältä ja yrityksiltä riskin hankinnasta. Palveluntarjoaja maksaa halutessaan vain palvelun käytöstä. Komissiomalli on kohtuullinen, eikä vaadi asiakashintojen korottamista mahdottomiksi. Lopullinen tarve markkinassa on lisätä palveluiden saatavuutta ja tarjota hoitoa loppuasiakkaalle kohtuullisempaan hintaan.
Vastaanotto.fi ei ole vain etäpalvelua tai digitaalista vastaanottoa
Vastaanotto.fi:n palveluille on kysyntää tällä hetkellä enimmäkseen yleislääketieteen ja perusterveydenhuollon palveluntuottajien sekä fysioterapeuttien kaltaisten kuntoutustoiminnan palveluntuottajien piirissä. Toiminnallisuudet eivät kuitenkaan sulje pois vaativampienkaan hoitotoimenpiteiden hoitamista. Kun yksityisellä palveluntarjoajalla ei ole omia tutkimuslaboratorioita tai muita jatkotutkimusmahdollisuuksia omasta takaa, hän tekee lähetteen täydentäviin tutkimuksiin aivan samalla tavalla kuin miten se tällä hetkellä tapahtuu. Vastaanotto.fi:n tarjoama potilastietojärjestelmä stemGO Medical on käytettävissä yhtälailla verkossa, toimipisteissä tai kotikäynneillä ja se on laiteriippumaton. Nykypäivän hektisessä arjessa vastaanotto onnistuu vaikka puhelimella. Esimerkiksi kotikäynneillä se helpottaa kirjausvelvollisuuden hoitamista välittömästi hoitotilanteen jälkeen.
Terveyspalvelu Vastaanotto.fi pystyy tarvittaessa helpottamaan perusterveydenhuollon ruuhkaa ja kausipiikkejä, kun esimerkiksi lääkereseptien uusimisen tai flunssakausien kaltaisten terveydenhoidon tarvepiikkien hoitaminen uusien hankintakanavien ja yrittäjien kautta tulee mahdolliseksi. Potilasta helpottaa, kun oman lääkärin tavoittaa nopeasti ja helposti digitaalisen vastaanoton kautta. Suurimpia hyötyjiä uusien Vastaanotto.fi-yrittäjien käyttäjäkunnassa ovat esimerkiksi lapsiperheet ja ikäihmiset, joille nykyiset yksityiset vastaanottopalvelut voivat olla liian kalliita ja julkiselle puolelle jonot liian pitkät. Lisäksi tunnistamme asiakasryhmän, jossa halutaan yksityistä hoitoa nopeasti, tehokkaasti ja ammattimaisesti sekä luoda pitkäaikaisempia ja henkilökohtaisempia lääkäri-potilassuhteita.
Vastaanotto.fi:n tavoitteena on saada digitaalisen vastaanoton palveluntuottajiksi vuonna 2025 vähintään 50 lääkäriä ja 50 muiden ammattiryhmien palveluntuottajaa. Kaikki palveluntuottajat saavat alkuvaiheessa käyttöönsä palveluportaalin omien asiakkaidensa käytettäväksi. Kun palveluntuottajia on riittävästi, suunnitelmissa on Vastaanotto.fi palvelun avaaminen julkiseksi kanavaksi kaikille terveyspalveluiden käyttäjille. Palveluntarjoajat tulevat jatkossa hyötymään myös Vastaanotto.fi:n yhteismarkkinoinnista kuluttajamarkkinassa.
Tutustu tarjontaamme tarkemmin täällä ja liity mukaan.